gravid

Möt den gravida kvinnan och hon som fött

Mitt namn är Maria Wigbrant och jag är barnmorska, utbildare på SAFE-education ,träningsinstruktör och författare till boken Stark, Glad, Gravid och till min nya bok som kommer ut 16/9 , Stark Glad Mamma. Jag har arbetat som utbildare på SAFE Education sedan 1994 och träning har alltid varit en stor del av mitt liv. Denna text vänder sig såväl till dig som väntar barn och vill lära dig mer men också till dig som tränare, PT och som vill ha ”mer kött på benen” för att möta den gravida kvinnan och hon som fött.

Jag brukar fråga de gravida kvinnor jag möter när vi samtalar kring träning och hälsa: ”Skulle du, springa ett maratonlopp, åka ett Vasalopp, simma ett Vansbrosim eller sätta dig på en cykel och cykla runt Vättern UTAN att förbereda dig?” Hmmm….. sannolikt inte. Det kan säkert upplevas provokativt men det gäller att få kvinnan att förstå att fördelarna med att vara fysiskt förberedd är så många och då kan liknelser vara bra! Att vara gravid kan liknas med den fysiska ansträngningen av förberedelse och att föda barnet vid ett av ovanstående utmaningar , en förlossning kan ta många timmar och är både tufft och smärtsamt. Så jag hoppas att hon svarar: -nej, såklart skulle jag förbereda mig.

Så varför är det så bra att träna under graviditeten och fortsätta efteråt?

Barns hälsa och välmående är ofta en spegling av föräldrarnas levnadsvanor! Bra vanor skapar vi tidigt i livet!

Här har vi som föräldrar ett uppdrag och galet stort ansvar.  Fråga dig :Vem vill du att ditt barn ska bli? Hur uppmuntrar du på bästa sätt? Hur skapar vi barn med goda värderingar? Svåra frågor men galet viktiga! Det finns en mängd myter kring ämnet träning och graviditet men jag upplever ändå att kunskapen blivit bättre och framförallt är det fler som uppmanas att var aktiva under sin graviditet idag än för bara ett antal år sedan. Vi barnmorskor är ålagda att ge bra information och rekommendationer om träning men jag vet att det kan se olika ut vad gäller kunskapen. Trovärdigt blir det ju när den blivande eller nybliven mamman får samma information av sin barnmorska som av den instruktör/PT som hjälper till med träning. Här kommer några av de fördelar som forskning visar, om varför vi ska uppmuntra till fysisk aktivitet under graviditeten.

Håll tillgodo!

  • Snabbare tillväxt av moderkaka, gynnsamt för bebisen
  • Minskad spänning och trötthet, ökad känsla av välbefinnande, förbättrad självkänsla
  • Mindre ångest och oros tillstånd, minskad risk att utveckla depression
  • Ökad kroppsmedvetenhet, mindre belastning på leder och ligament
  • Minskad risk för övervikt och fetma,
  • Minskad risk för hjärt-kärl sjukdom, högt blodtryck och diabetes
  • Minskat behov smärtlindring under förlossningen
  • Minskad risk för komplicerade förlossningar,
  • Minskad risk för operativa ingrepp
  • Minskad risk för stora vaginala bristningar
  • Kortare förlossningsarbete
  • Snabbare återhämtning

 

Till dig som bär ett barn i magen

Att vara förälder är ett heltidsjobb 24/7, därför gillar jag egentligen inte ordet föräldrar- LEDIG jag tycker vi skulle säga föräldrar- ARBETE! Du vet säkert redan att du mår bra av att träna. Du vet att du borde. Men det är inte samma sak som att genomföra träningen. Du behöver hitta motivationen…kanske kan jag hjälpa dig med tips om hur och vad du ska träna. För att få de positiva effekterna av fysisk aktivitet behöver du vara aktiv 150 min/veckan. Definitionen på fysisk aktivitet är att den ska var något ansträngde, du ska bli andfådd, svettas lite, behöva byta kläder efter passet. Att ”gå ut med hunden” räknas inte som träning, det är vardagsmotion men det är förstås bättre än inget. Fördelen att tänka 150 min/veckan är att du kan dela upp det som du vill, det behöver inte vara sammanhängde. Ibland kanske du bara har 3 min, nästa dag 7, nästa 60 min.  Kör så du bli ansträngd, de minuter du har, bocka av och känn dig nöjd!

Sju nycklar till din inre motivation:

  1. Sänk kraven, börja med små steg om du aldrig tränat tidigare
  2. Anpassa aktiviteterna till verkligheten, anpassa aktiviteten efter träningserfarenhet och dagsform
  3. Sätt upp mål och gör en plan hur du ska nå dit, ta hjälp om det behövs, måste och borde är inga bra motiverande ord, försök hitta känslan av att du vill.
  4. Var flexibel, ibland har du mer tid ibland mindre.  Men ibland behöver du ta dig till träningen trots att det känns motigt. Känslan efteråt är värd det!
  5. Var snäll mot dig själv, ta bort prestation. Men det är inte snällt att lägga sig på soffan. ta då hellre en snabb promenad, det mår både du och bebis, familj bra av.
  6.  Gör saker du mår bra av. Gör det som funkar. Som gravid eller småbarnsmamma är devisen ” no pain no gain” inte den bästa moroten. För att uppnå hälsoeffekter behövs ingen blodsmak.
  7. Tänk i ett livsloppsperspektiv, se träningen som en livförsäkring. Vi försäkrar ju både vår bil och vårt hem!

Kom ihåg! Den bästa träningen är den som blir av.

Smyg in vardagsaktivitet genom att:

Ta trappor istället för hissen, cykla till jobbet, promenera till dagis med barnen, det hjälper dem med, gå av buss pendeln tunnelbana tidigare, stå upp och jobba.


Så varför ska du gå en utbildning?

I min värld kan man aldrig skaffa sig för mycket kunskap, utmaningen är att sortera och veta när och hur kunskapen ska användas. Dessutom är det så att forskning går framåt, tack och lov, och för att vara säker på att det vi säger idag gäller behöver man vara uppdaterad. Kunskap är makt och ger också en enorm trygghet. Många tjejer väljer att fortsätta träna under sin graviditet och efterfrågar PT som har denna specialkompetens, och de som aldrig tränat kanske har en stark önskan om att börja. Att då som PT/ träningsinstruktör känna sig trygg i mötet med dessa tjejer är en förutsättning för förtroendet.Som gravid kanske  man också har mycket frågor och funderingar där en utbildning skulle kunna var till hjälp.

Så varmt välkomna att lära mera, för att möta en målgrupp som sannolikt aldrig kommer försvinna!

Maria

maria wigbrant

  • Har tävlat i gymnastik och simning, arbetar som gruppträningsinstruktör och älskar vintersport och cykling.
  • Utbildad barnmorska.
  • Olika utbildningar inom anatomi fysiologi och bäckenbottenhälsa.
  • Coaching och motiverande samtal.
  • Utbildare inom träning och hälsa sedan 1994.
  • Författare till böckerna Stark, glad, gravid och Stark, glad, mamma.
  • Brinner för att förmedla trygghet och kunskap kring träning, rörelse och välmående, där kropp och knopp samarbetar. 
    Instagram

Vill du veta mer om Träning under och efter graviditet?

Vill du veta mer?

Vi vill hjälpa dig att hitta utbildningen som passar dina behov. Boka en fri studiekonsultation hos oss.

Dela detta:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email