safe

Nytt år, ny styrketräningsmetod?

 

Det finns idag många olika styrketräningsformer. Dessa har sina specifika för- respektive nackdelar. De passar olika bra för olika kundgrupper och för olika specifika ändamål. Vad ska du välja?

De som utbildar sig till personlig tränare via SAFE under 2022 får med sig kunskaper om styrketräning från muskellära på cellnivå till träningsprinciper och träningsplanering utifrån varje persons specifika förutsättningar och mål. De lär sig också progression och regression av övningar och olika styrketräningsmetoder. Exempel på styrketräningsmetoder är:

– Multisets
Supersets – agonist / agonist
– Supersets – agonist / antagonist
– Pyramidträning
– Forced reps / Forcerade repetitioner
– Circuit resistance training / Cirkelträning  
– GVT  (German Volume Training)

Här ger vi dig en kort förklaring gällande:

 

Forced reps / Forcerade repetitioner?

Denna modell går ut på att när man har nått uttröttning och inte klarar av att utföra fler repetitioner under ett set så får man utan avbrott hjälp med att utföra den koncentriska fasen av rörelsen* varefter man på egen hand utför den excentriska, bromsande fasen*. Man utför upp till 3-4 stycken av dessa forcerade repetitioner. Det kan vara en vän eller en tränare som hjälper till med den koncentriska fasen eller du/utövaren själv. Alternativt kan det vara mekaniken i träningsutrustningen som ger avlastning. Denna träningsform anses vara mycket effektiv då man utnyttjar de fördelar som maximal excentrisk träning innebar. Maximal excentrisk träning har i vetenskapliga studier visat sig stimulera muskeluppbyggnad.

Observera att det här är en styrketräningsmetod som passar för personer som är vana vid styrketräning.

Det finns en stor mängd evidensbaserad och erfarenhetsbaserad kunskap gällande styrketräning! Med kunskap kan träningen bli mer effektiv på både kort och lång sikt. Många upplever också att det blir roligare att träna med mer kunskap.

 

Vill du lära dig mer om styrketräning?

Hos oss på SAFE Education kan du göra olika val när det gäller utbildning till personlig tränare.  Du kan välja utbildning efter din målsättning: Vill du utbilda dig för att träna dig själv eller för att träna andra som ett yrke, eller kanske både och?

Läs mer på vår hemsida: safe-education.se

eller hör av dig till oss via info@competence-factory.com för att boka in en utbildningsrådgivning!

 

*Koncentrisk fas: när muskeln drar ihop sig,
till exempel när handen närmar sig axeln i en biceps curl.

*Excentrisk fas: när muskeln förlängs,
till exempel när handen rör sig från axeln, ner mot golvet, i en biceps curl.

Vill du bli Lic. Personlig Tränare

Vill du veta mer?

Vi vill hjälpa dig att hitta utbildningen som passar dina behov. Boka en fri studiekonsultation hos oss.

Nytt år, ny styrketräningsmetod?

 

Det finns idag många olika styrketräningsformer. Dessa har sina specifika för- respektive nackdelar. De passar olika bra för olika kundgrupper och för olika specifika ändamål. Vad ska du välja?

 

De som utbildar sig till personlig tränare via SAFE under 2022 får med sig kunskaper om styrketräning från muskellära på cellnivå till träningsprinciper och träningsplanering utifrån varje persons specifika förutsättningar och mål. De lär sig också progression och regression av övningar och olika styrketräningsmetoder. Exempel på styrketräningsmetoder är:

– Multisets
Supersets – agonist / agonist
– Supersets – agonist / antagonist
– Pyramidträning
– Forced reps / Forcerade repetitioner
– Circuit resistance training / Cirkelträning  
– GVT  (German Volume Training)

 

Här ger vi dig en kort förklaring gällande:

Forced reps / Forcerade repetitioner?

 

Denna modell går ut på att när man har nått uttröttning och inte klarar av att utföra fler repetitioner under ett set så får man utan avbrott hjälp med att utföra den koncentriska fasen av rörelsen* varefter man på egen hand utför den excentriska, bromsande fasen*. Man utför upp till 3-4 stycken av dessa forcerade repetitioner. Det kan vara en vän eller en tränare som hjälper till med den koncentriska fasen eller du/utövaren själv. Alternativt kan det vara mekaniken i träningsutrustningen som ger avlastning. Denna träningsform anses vara mycket effektiv då man utnyttjar de fördelar som maximal excentrisk träning innebar. Maximal excentrisk träning har i vetenskapliga studier visat sig stimulera muskeluppbyggnad.

Observera att det här är en styrketräningsmetod som passar för personer som är vana vid styrketräning.

 

Det finns en stor mängd evidensbaserad och erfarenhetsbaserad kunskap gällande styrketräning! Med kunskap kan träningen bli mer effektiv på både kort och lång sikt. Många upplever också att det blir roligare att träna med mer kunskap.

 

Vill du lära dig mer om styrketräning?

 

Hos oss på SAFE Education kan du göra olika val när det gäller utbildning till personlig tränare.  Du kan välja utbildning efter din målsättning: Vill du utbilda dig för att träna dig själv eller för att träna andra som ett yrke, eller kanske både och?

 

Läs mer på vår hemsida: safe-education.se

eller hör av dig till oss via info@competence-factory.com för att boka in en utbildningsrådgivning!



*Koncentrisk fas: när muskeln drar ihop sig,
till exempel när handen närmar sig axeln i en biceps curl.

 

*Excentrisk fas: när muskeln förlängs,
till exempel när handen rör sig från axeln, ner mot golvet, i en biceps curl.

Dela detta:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email